Gramy w bajki zasypianki, czyli „Pewnego razu” z wydawnictwa HOBBITY.eu

Jednym z naszych wieczornych rytuałów jest wspólne opowiadanie bajek. Najczęściej bohaterem jest mój synek, który uwielbia słuchać o swoich prawdziwych lub zupełnie zmyślonych przygodach. Jednak od mniej więcej tygodnia w naszych wieczornych historyjkach nie ma nic pewnego. Idziemy na żywioł, bo wszystko zależy od tego jak przebiegnie rozgrywka symaptycznej gry dla najmłodszych „Pewnego razu” wydanej przez hobbiy.eu!

 
Gra „Pewnego razu” nie jest nowością, ale pierwszy nakład rozszedł się w całości, dlatego wydawca, przyciśnięty i dręczony przez potencjalnych klientów, nieco odświeżył szatę graficzną i zdecydował o dodruku. Nic dziwnego, bo Pewnego razu” to gra doceniane przez rodziców, a także uhonorowana główną nagrodą Komitetu Ochrony Praw Dziecka w kategorii Zabawki dla dzieci w wieku 3 - 7 lat.
 
 
 
W małym, uroczym pudełeczku znajdziemy woreczek, a w nim żetony z obrazkami potrzebnymi do zabawy. Celem gry jest ułożenie przez graczy postaci zwierzątek z kafelków, które losuje się z woreczka. Za pomocą dotyku uczestnicy muszą kolejno szukać odpowiednich żetonów z koszulką, spodenkami, przytulanką, szczoteczką do zębów oraz kapciami. Żeby sprawa nie była zbyt prosta poza potrzebnymi przedmiotami na kafelkach znajdują się obrazki, które po wylosowaniu układa się w szeregu i tym samym tworzy tor opowieści. Jeśli gracz wylosuje żeton, który już ma, może podarować go kolejnej osobie lub wrzucić z powrotem do woreczka.

Poza żetonami postaci i żetonami bajki mamy też kilka kafelków specjalnych:
  • całus – gracz, który wylosuje obrazek z całusem musi dać buziaka na dobranoc pozostałym graczom, po czym kładzie go na torze opowieści i losuje dalej;
  • klaun – gracz, który trafi na ten żeton musi zrobić śmieszną minę, po czym może dołożyć go do opowieści;
  • zwierzątka (kot, pies, kura) – gracz, który wylosuje zwierzaka musi naśladować jego odgłos zanim położy go na torze opowieści.
 
Osoba, która wygra, czyli jako pierwsza skompletuje swoją postać zaczyna opowiadać historyjkę składającą się z wylosowanych przez wszystkich żetonów bajki. Ich uszeregowanie ma znaczenie, bo stanowi uproszczony scenariusz bajki. I tak np. jeśli na pierwszym obrazku znajduje się zjeżdżalnia, wówczas możemy zacząć: „Pewnego razu na placu zabaw...”. Dalszy ciąg przejmuje następny gracz i tak kolejno do zakończenia bajki. Wiecie co w tym wszystkim jest najlepsze? Że każdego dnia bajka na dobranoc będzie inna! 
 
 



Gra przeznaczona jest dla dzieci od 3 roku życia i faktycznie myślę, że trzylatki bez problemu poradzą sobie z rozgrywką. Najtrudniejszym elementem jest rozpoznawanie kształtów za pomocą dotyku, ale jestem pewna, że sprytne maluchy dadzą radę. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby bawić się również z młodszymi dziećmi, ale trzeba nieco uprościć zasady. Wystarczy ułożyć odwrócone tyłem kafelki z postaciami i pozwolić dziecku losować, dopóki nie skompletuje całej postaci. Natomiast żetony bajki nadal losujemy z woreczka, a później układamy z nich wspólną historię. Równie dobrze można skupić się na samej bajce i losować np. 5 żetonów, z których będziemy wymyślać opowieść. Mój dwulatek potrafi już ładnie mówić, dlatego wersja z wyciąganiem przypadkowych żetonów i wymyślanie na ich podstawie bajki niesamowicie go bawi. Jeszcze zanim wskoczy do łóżka zaczyna powtarzać: „Pewnego dnia...” i czeka na nasz ciąg dalszy. 

Yves Renou wymyślił bardzo prostą, ale skuteczną grę, która ma na celu wyciszyć dziecięce emocje z całego dnia, a także doskonale wpisuje się w ideę rodzicielstwa bliskości. „Pewnego razu” sprawdza się również w dzień. Kiedy dzieciaki rozpiera energia, a rodzice marzą tylko o tym, żeby usiąść na chwilę z kubkiem gorącej kawy, wystarczy zwołać towarzystwo i zarządzić rozgrywkę. I niech się dzieje co chce, ale te 15 minut spokoju będzie bezcenne. Wspólna zabawa w opowiadanie bajek rozwija wyobraźnię i kreatywność, wspomaga budowanie bliskości, generuje pozytywne emocje (w końcu wszyscy wygrywają, bo nagrodą jest wspólna opowieść) i skutecznie poprawia humor. U najmłodszych wspomaga rozwój mowy oraz uczy formułowania myśli. Im śmieszniejsze i bardziej zwariowane będą bajki, zależy tylko od was, bo jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia graczy. Pamiętajcie tylko, żeby nie przesadzić, bo docelowo bajki mają uśpić maluchy, a nie rozbrykać je na noc. 
 
PS
Gra do kupienia w sklepie internetowym wydawnictwa i innych dobrych sklepach z grami.